Φυσικές Επιστήμες στη ΣΤ Δημοτικού: επιμορφωτική συνάντηση

Ακόμα μία επιμορφωτική συνάντηση (η 3η στη σειρά), πραγματοποιήθηκε στο ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων. Αυτή τη φορά σειρά είχαν οι δάσκαλοι της ΣΤ Δημοτικού, από διάφορα σχολεία της Αττικής, όπως Καισαριανής, Αθηνών, Δάφνης, κτλ.

Το σεμινάριο είχε σχεδιαστεί ώστε οι εκπαιδευτικοί να εμπλακούν στις δραστηριότητες, προκειμένου να διαπιστώσουν τον τρόπο υλοποίησής τους και επιπλέον τη χαρά που προκαλεί η ενεργή συμμετοχή των εμπλεκομένων. Οι δραστηριότητες περιείχαν και φύλλα εργασίας, τα οποία οι δάσκαλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν είτε με την ήδη υπάρχουσα μορφή τους ή να τα προσαρμόσουν στις ανάγκες της εκάστοτε τάξης τους.

Ορισμένα καλώδια στα πειράματα του ηλεκτρισμού δεν ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις μας. Το πείραμα με το μπαλόνι, εξελίχθηκε πιο αργά από ότι είχαμε υπολογίσει. Μερικά λαμπάκια κάηκαν, ενώ ένας από τους συμμετέχοντες πρότεινε μία καλύτερη πρακτική για να μελετήσουμε το δίσκο του Νεύτωνα. Τα απολιθώματα για ακόμα μία φορά ήταν το κερασάκι της τούρτας (ευχαριστούμε την ΠΕΒ – Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων και κυρίως τον Κωνσταντίνο Μπακολίτσα για τη συλλογή), ειδικά το αγαπημένο μας: κοράλλι από την ορεινή Πίνδο!!! Σε όλες όμως τις περιπτώσεις αλληλεπιδράσαμε και είδαμε εν δράσει το πώς εξελίσσονται ή και πώς μερικές φορές δεν εξελίσσονται τα πειράματα. Ακόμα και οι πειραματικές αστοχίες, συχνά αποτελούν την καλύτερη εφόρμηση για συζήτηση και ανάπτυξη ενδιαφέροντος.

Αν και στο ΕΚΦΕ δεν υπάρχουν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, μόνο ο ένας υπεύθυνος του ΕΚΦΕ, δημιουργήθηκε μία ομάδα αρκετά καθηλωτική και κυρίως δημιουργική. Με την αυτοδιάθεσή τους μπόρεσε όλη αυτή η σειρά επιμορφωτικών συναντήσεων να γίνει πραγματικότητα. Και κυρίως με την περιέργειά τους μπορέσαμε να επεκτείνουμε τη σειρά των πειραμάτων.

Ευχαριστώ, για όλη αυτή την όμορφη πορεία τους:

  • Αναστασία Μαρτίκα, Δασκάλα της Ε Δημοτικού από το 3ο Δημοτικό Σχολείου Παιανίας, η οποία μας όρισε το πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας και μας έδωσε όμορφες ιδέες για να προσεγγίσουμε τα πειράματα προς όφελος των μαθητών μικρότερων ηλικιών, υλοποιώντας ορισμένες από τις δραστηριότητες. Μάλιστα η Αναστασία ανέλαβε σε αυτή την επιμορφωτική συνάντηση να σχεδιάσει, υλοποιήσει και εκτελέσει το πείραμα με το μπαλόνι (βίντεο παρακάτω),
  • Νίκο Καραγιάννη, Φυσικό, από το 26ο Γυμνάσιο Αθηνών ? Μαράσλειο, ο οποίος πέρα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση, συνεχίζει να κάνει τα ?εκρηκτικά? πειράματα και επιπλέον κάθε φορά να μας φέρνει νέα εξαρτήματα για να μας δείξει πόσο πειραματική αλήθεια υπάρχει σε συσκευές που χρησιμοποιούμε για έτερους σκοπούς-ο ηλεκτρικός τροχός έχει εξελιχθεί σε αγαπημένο εργαλείο της παρουσίασής του,
  • Μαρία Μ. Καπετανίδου, την Σχολική Σύμβουλο Α/θμιας, η οποία ανταποκρίθηκε άμεσα, ανέλαβε την οργάνωση και την υλοποίηση της επιμορφωτικής-ημερίδας και μας έφερε σε επαφή με τόσο ενεργούς και δραστήριους ανθρώπους,
  • και βέβαια όλους τους συναδέλφους οι οποίοι διαθέτουν υλικό στο διαδίκτυο που χρησιμοποιήσαμε ως έχει ή κάνοντας διάφορες παραμετροποιήσεις (αναφέροντας πάντα τη συνεισφορά τους).

Ήταν μία εξαιρετική δράση. Πέρα από τις θετικές μου εντυπώσεις, καταγράφω και το γεγονός πως αρκετοί δάσκαλοι δεν γνώριζαν την ύπαρξη των ΕΚΦΕ και κυρίως ότι μπορούν να συνεργαστούν με τους υπευθύνους των ΕΚΦΕ για να προάγουν τις πειραματικές δραστηριότητες στην τάξη τους. Ίσως και οι υπεύθυνοι των εκάστοτε ΕΚΦΕ οφείλουμε να το έχουμε στο μυαλό μας αυτό και να ενημερώνουμε τις διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας όπως και τα Δημοτικά σχολεία της περιοχής μας. Στο Δημοτικό υπάρχουν άνθρωποι (δάσκαλοι και μαθητές) που μπορούν να βελτιώσουν την εμπλοκή των νέων ανθρώπων με την επιστήμη από πολύ μικρές ηλικίες.

Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων
Παναγιώτης Κ. Στασινάκης

Δείτε το βίντεο με το μπαλόνι που πετάει…

Δείτε φωτογραφικό υλικό από τη δράση.