“Καλές πρακτικές” στη διδασκαλία των ΦΕ

Περιληπτικά Πρακτικά Επιμορφωτικών Ημερίδων

 

 Θέμα:  «Καλές πρακτικές»   στην σχολική τάξη και το εργαστήριο

 

Πραγματοποιήθηκαν 10/4/2104 και 29/42014 στο ΕΦΕ Αμπελοκήπων.

 

Οργάνωση από το σύμβουλο ΠΕ04 κ. Καφετζόπουλο και το ΕΦΕ Αμπελοκήπων.

 

Στις ημερίδες συμμετείχαν εκπαιδευτικοί οι οποίοι με σύντομες 15λεπτες εισηγήσεις κατέθεσαν την εμπειρία τους από αποτελεσματικές πρακτικές διδασκαλίας που εφάρμοσαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς στην σχολική τάξη ή στο εργαστήριο, στο Γυμνάσιο ή στο Λύκειο και για τα μαθήματα ειδικότητας ΠΕ04 (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Ερευνητικές Εργασίες).

Περιληπτικά οι παρουσιάσεις των εκπαιδευτικών αναφέρονται παρακάτω. Διατηρήθηκε η μορφή των περιλήψεων περίπου στη μορφή που στάλθηκαν ? ζήτω ο πλουραλισμός.

Γκίτζια Βασιλική  (2ο Π.Π. Γυμνάσιο Αθηνών)

«Η διδασκαλία των οξέων στην Γ΄ Γυμνασίου με χρήση ΤΠΕ και προσομοιωμάτων»

Η διδακτική πρόταση αφορά τις εξής θεματικές ενότητες: «Ιδιότητες των οξέων», «Οξέα κατά Arrhenius» και«Η κλίμακα του pH». Η πρόταση αναφέρεται κυρίως στη Χημεία της Γ΄ Γυμνασίου. Προτείνεται η προβολή 3 βίντεο (παρουσιάζουν πειράματα) από το λογισμικό «Ο θαυμαστός κόσμος της χημείας». Για να βρείτε τα βίντεο πηγαίνετε στο site:

http://www.pi-schools.gr/software/gymnasio/ximeia_b_c/, κατεβάζετε το αρχείο ximeia_b_c.zip  πηγαίνετε διαδοχικά στους παρακάτω φακέλους: ximeia_b_c.zip\chemistry\common\videos\chapt5, όπου βρίσκετε τα βίντεο με τίτλους: «acidindicators.avi», «acidmetal.avi» και «limestonehcl.avi».

Επίσης, προτείνεται η παρουσίαση του φαινομένου της διάλυσης των οξέων στο νερό να γίνει παράλληλα σε μακροσκοπικό, μικροσκοπικό και συμβολικό επίπεδο και να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις αντιστοιχίες μεταξύ των τριών επιπέδων (βλ. συνοδευτικό power-point). Σχετικά με αυτό προτείνεται η προβολή animation από το λογισμικό: «Ο θαυμαστός κόσμος της χημείας», το οποίο μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω φάκελο:ximeia_b_c.zip\chemistry\common\videos\chapt5, με τίτλο «aciddissociation.avi».

Για μαθητές Λυκείου προτείνεται η προσομοίωση PhET με τίτλο: «Διαλύματα οξέων ? βάσεων», την οποία μπορείτε να κατεβάσετε από τη διεύθυνση:

http://phet.colorado.edu/el/simulations/category/chemistry

Τέλος, προτείνεται η προσομοίωση PhET με τίτλο: «Κλίμακα pH», την οποία μπορείτε να κατεβάσετε από τη διεύθυνση: http://phet.colorado.edu/el/simulations/category/chemistry.

Αρχείο power-point στο οποίο παρουσιάζεται αναλυτικά η προτεινόμενη διδασκαλία

Κυριακή Δασκαλάκη  (46ο ΓΕΛ Αθηνών)

Παρασκευή Σαπουνιού   – (ψυχρή μέθοδος)

Παρασκευή αγνού & οικολογικού σαπουνιού στο σχολικό εργαστήριο, απλά εύκολα και οικονομικά από αγνό παρθένο ελαιόλαδο με την αντίδραση σαπωνοποίησής του με  υδατικό διάλυμμα NaOH .

(1)Ζυγίζουμε τα 20 grNaOH. (2) Σε ποτήρι ζέσεως 250 ml ζυγίζουμε 60 gr Η2Ο. (3)Διαλύουμε ? προσεκτικά και με συνεχή ανάδευση, χρησιμοποιώντας υδρόλουτρο για ψύξη- τα 20 grNaOH στα 60 gr Η2Ο. (4) Ζυγίζουμε 120 gr λάδι σε ποτήρι ζέσεως 250 ml, τοποθετούμε μέσα μαγνητάκι και τοποθετούμε το ποτήρι με το λάδι στη βάση μαγνητικού αναδευτήρα και θέτουμε σε λειτουργία ήπια ανάδευση. (5) προσθέτουμε το υδατικό διάλυμμα NaOH στο ποτήρι με το λάδι και συνεχίζουμε την ανάδευση για 20-60 min. Στο σημείο αυτό προσθέτουμε χρώμα και άρωμα. Ρίχνουμε το σαπωνοδιάλυμμα σε καλούπια. Το αφήνουμε για στερεοποίηση και ωρίμανση για 4-6 εβδομάδες. Ξεκαλουπώνουμε και ?.απολαύστε το!!!!

δες το ppt

δες το φύλλο εργασίας

χρήσιμες συνδέσεις:

  1. ποικιλία χρωμάτων και αρωμάτων βρίσκετε οικονομικά στο Jumbo ή στο

κατάστημα :? Sensual Cosmetics & Accessories(:http://www.sensities.com/product_list.php?id=10&lang=gr&list=53&gclid=CNPjqZnw_r0CFWsTwwodzYoArA)

  1. Φτιάξε αγνό σπιτικό σαπούνι – ψυχρή μέθοδος ? YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=S0jYs6colrY)

 

Ευθυμίου Γεωργία (6ο ΕΠΑ.Λ. ΑΘΗΝΩΝ)

Για τη διδασκαλία της ομαλής κυκλικής κίνησης σε μαθητές Β΄ Λυκείου στο 6ο ΕΠΑΛ Αθηνών χρησιμοποιήθηκε το παρακάτω ppt σε συνδυασμό με το φύλλο εργασίας.

Δες το φύλλο εργασίας

Δες το ppt

 

Ζαρκάδη Ευτυχία  (5ο Γυμνάσιο Αθηνών)

 

Τίτλος δραστηριότητας:  Κακή και ισορροπημένη διατροφή
Δημιουργός :  Ευτυχία Ζαρκάδη
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές:  Βιολογία : Πρόσληψη ουσιών και πέψη
Τάξη στην οποία διδάχτηκε:  A? Γυμνασίου
Σκοπός και στόχοι: Μετά τη διδασκαλία της ενότητας, ο μαθητής/τρια, θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζει τη σημασία που έχει ένα ισορροπημένο σύστημα διατροφής για την υγεία και τη καλή φυσική κατάσταση του ανθρώπου.
  • Να διαπιστώνει τα αίτια της παχυσαρκίας.
  • Να αποκτήσει κριτήρια που θα τον βοηθήσουν να παίρνει αποφάσεις σε θέματα διατροφής.

 

 
Εκτιμώμενη διάρκεια: 1 διδακτική ώρα
Συνοπτική περιγραφή δραστηριότητας: Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας όλων των ομάδων των θρεπτικών ουσιών συζητάμε με τους μαθητές για τη σημασία της διατροφής όχι μόνο για την εξασφάλιση ενέργειας, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού γενικά. Συζητάμε το θέμα της παχυσαρκίας και επιμένουμε στο γεγονός ότι η ιδανική διατροφή σχετίζεται με την ηλικία, το φύλο και τη δραστηριότητα κάθε ατόμου.Μετά την προβολή των πληροφοριών οι μαθητές μπορούν να πειραματιστούν αλλάζοντας το καθημερινό τους διαιτολόγιο, προσθέτοντας ή αφαιρώντας δραστηριότητες και ανάλογα με την ηλικία τους ή το ύψος τους, παρακολουθούν τις αυξομειώσεις στο βάρος τους.Το link eating-and-exercise_it.jar
  
Τίτλος δραστηριότητας:  Τροφικές σχέσεις και ροή ενέργειας
Δημιουργός :  Ευτυχία Ζαρκάδη
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές:  Βιολογία : Οι οργανισμοί στο περιβάλλον τους ? Οργάνωση και λειτουργίες του οικοσυστήματος
Τάξη στην οποία διδάχτηκε:  Γ? Γυμνασίου
Σκοπός και στόχοι: Μετά τη διδασκαλία της ενότητας, οι μαθητές/τριες, θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να διακρίνουν τους βιοτικούς από τους αβιοτικούς παράγοντες ενός οικοσυστήματος.
  • Να διαπιστώνουν και να περιγράφουν σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ παραγόντων ενός οικοσυστήματος.
  • Να διακρίνουν τους οργανισμούς ενός οικοσυστήματος σε παραγωγούς ή καταναλωτές διαφόρων τάξεων και αποικοδομητές και να αναγνωρίζει τον ρόλο τους στο πλαίσιο λειτουργίας ενός οικοσυστήματος.
Λογισμικό (ά) που  χρησιμοποιήθηκε: http://www.mhhe.com/biosci/genbio/virtual_labs/BL_03/BL_03.html
Εκτιμώμενη διάρκεια: 15 λεπτά
Συνοπτική περιγραφή δραστηριότητας:  Στο τέλος της διδασκαλίας της ενότητας «τροφικές σχέσεις ?ροή ενέργειας», οι μαθητές μπορούν να εκτελέσουν το παραπάνω παιχνίδι ως άσκηση αξιολόγησης.
Πρόσθετες πληροφορίες:  
 
 

Ζωίδης Δημήτριος  17ο ΓΕΛ Αθηνών

Στα πλαίσια των καλών πρακτικών σας υποδεικνύω μια ιστοσελίδα (http://www.physics.ntua.gr/POPPHYS/index.html )

που έχει μεγάλη επιτυχία απέναντι στους μαθητές μας. Έχει να κάνει με…

ό,τι θα θέλατε να μάθετε

για τα στοιχειώδη σωματίδια

και δεν τολμούσατε

να ρωτήσετε!

Ως γνωστόν φέτος το Cern όπου η χώρα μας είναι ιδρυτικό μέλος, συμπλήρωσε 40 χρόνια. Θεωρώ ότι απαραίτητα πρέπει οι μαθητές μας να ενημερωθούν με την τρέχουσα πραγματικότητα στη Φυσική !!

 

Αναστασία Καμπούρη (57ο Γυμνάσιο Αθηνών)

Παρουσίασε δραστηριότητα με τίτλο «Ενδοκυτταρική Αυτοαξιολόγηση», η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Μικρό ειν? το μάτι σου» του 57ου Γυμνασίου, και αφορά μαθητές της Β΄ και της Γ΄ τάξης. Στην δραστηριότητα αυτή γίνεται συνδυασμός της ομαδοσυνεργατικής και της διερευνητικής μεθόδου, του παιχνιδιού ρόλων και της παντομίμας. Συμμετείχαν οι εξής ομάδες: 1. Πλασματική μεμβράνη, 2. Ενδοπλασματικό Δίκτυο, 3. Μιτοχόνδριο, 4. Λυσοσώματα, Υπεροξειδιοζώματα, Σύμπλεγμα Golgi, 5. Κριτική επιτροπή.

Περίληψη της διαδικασίας:

Στην 1η φάση οι μαθητές κάθε ομάδας ανέτρεξαν σε πηγές και αναζήτησαν στοιχεία σχετικά με τα ανωτέρω οργανίδια,  συνέταξαν μικρές εργασίες και τις παρουσίασαν.

Στη 2η φάση η κριτική επιτροπή έθεσε ερωτήσεις σχετικά με τις παρουσιάσεις.

Στην 3η φάση κάθε ομάδα ολοκλήρωσε την παρουσίασή της, απαντώντας στις ερωτήσεις της επιτροπής και σχολιάζοντας τις άλλες παρουσιάσεις. Στη συνέχεια παρουσίασε παντομίμα σχετικά με τη λειτουργία της κυτταρικής δομής που εκπροσωπούσε.

Στην 4η και τελευταία φάση η κριτική επιτροπή βαθμολόγησε με κλίμακα 1-4 κάθε  παρουσίαση, ως προς 4 παραμέτρους: 1. την επιστημονική ακρίβεια, 2. τη σαφήνεια, 3. την πειστικότητα, 4. την πρωτοτυπία της παρουσίασης και 5. την παντομίμα, και ανακοίνωσε την απόφασή της. Υποβλήθηκαν ενστάσεις και έγινε σχετική συζήτηση.

 

1ο Φύλλο Εργασίας (συμπληρώνεται από κάθε ομάδα κυτταρικών δομών):

ΕΝΔΟΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κυτταρική δομή:___________________________________

1η φάση

Περιγραφή της κυτταρικής δομής και του ρόλου της:

__________________________________________________________________

Επιχειρήματα υπέρ της σημασίας της κυτταρικής δομής:

__________________________________________________________________

3η φάση

Αντιπαράθεση στις άλλες ομάδες, απάντηση στις ερωτήσεις της επιτροπής:

__________________________________________________________________

Σενάριο παντομίμας:

__________________________________________________________________

 

 

2ο Φύλλο Εργασίας (συμπληρώνεται από κάθε μέλος της κριτικής επιτροπής):

ΕΝΔΟΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

1η φάση

Σημειώσεις / Ερωτήσεις:

__________________________________________________________________

3η φάση

Σημειώσεις:

__________________________________________________________________

Αξιολόγηση παρουσιάσεων

(1:μόνο «-», 2:τα «-» περισσότερα από τα «+», 3: τα «+» περισσότερα από τα «-», 4: μόνο «+»)

Κυτταρική δομή Επιστημονική  ακρίβεια Σαφήνεια Πειστικότητα Πρωτοτυπία Παντομίμα Βαθμός

Εισήγηση:

__________________________________________________________________

Βιβλιογραφία:

Alberts, B., Bray, D., Lewis, J. Raff, M., Roberts, K. & Watson, J.D. (19943). Molecular Biology of the Cell. New York: Garland Publishing.

Boyle, M.& Senior, K. (20022). Biology. London: Harper Collins Publishers Ltd. Collins Advanced Science.

Καψάλης, Α., Μπουρμπουχάκης, Ι. Ε., Περάκη, Β.  & Σαλαμαστράκης, Σ. (2013). Βιολογία Γενικής Παιδείας Β΄ Τάξης Γενικού Ενιαίου Λυκείου. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».

Μαυρικάκη, Ε., Γκούβρα, Μ. & Καμπούρη, Α. (2013). Βιολογία Α΄Γυμνασίου. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. (Ανάδοχος: Εκδόσεις Πατάκη). Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».

Μαυρικάκη, Ε., Γκούβρα, Μ. & Καμπούρη, Α. (2013). Βιολογία Γ΄Γυμνασίου. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. (Ανάδοχος: Εκδόσεις Πατάκη). Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».

 

Καράμπελα Σωτηρία   (57ο Γυμνάσιο Αθήνας)

«ΚΑΛΕΣ» ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Οι μαθητές ανακαλύπτουν, παίζουν, συμμετέχουν

ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΜΕ ΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.

ΜΑΘΗΜΑ : Φυσική Α Γυμνασίου

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Αλλαγές κατάστασης με τη βοήθεια του μικρόκοσμου

Με το δραματικό παιχνίδι το παιδί με το ίδιο του το σώμα ή με ένα αντικείμενο παριστά κάτι που είναι πέρα από τις αισθήσεις του. Μια ομάδα μαθητών αναλαμβάνει την αναπαράσταση μιας λειτουργίας ή ενός γεγονότος με στόχο τη μάθηση.

Αφού έχει προηγηθεί  συζήτηση στην τάξη για τις κινήσεις των μορίων (δομικών σωματιδίων) σε στερεά, υγρά αέρια και για τις αλλαγές στις κινήσεις με την αλλαγή της θερμοκρασίας οι μαθητές και ο καθηγητής κατεβαίνουν στο προαύλιο. Κάθε μαθητής είναι και ένα μόριο (δομικό σωματίδιο) ενώ ο καθηγητής με ένα χτύπημα των χεριών δίνει το έναυσμα για θέρμανση ή ψύξη.

Στο στερεό οι μαθητές κινούνται γύρω από καθορισμένες θέσεις, στο υγρό κινούνται πιο ελεύθερα-άτακτα σε λίγο μεγαλύτερες αποστάσεις από το  στερεό ενώ στο αέριο κινούνται άτακτα και καταλαμβάνουν όλο το χώρο του προαυλίου. Οι κινήσεις και η φυσική κατάσταση αλλάζουν ανάλογα με τη θέρμανση ή την ψύξη.

Το «παιχνίδι» εμπεριέχει τα στοιχεία του αυθορμητισμού, της έκφρασης και μέσα από την πράξη η μάθηση αναδύεται αβίαστα, φυσιολογικά και ευχάριστα. Ακόμα και στους πιο αδύναμους μαθητές είχε θετική επίδραση και στον ψυχολογικό και στο γνωστικό τομέα.

Όπως όμως κάθε εναλλακτική τεχνική διδασκαλίας, χρειάζεται αρκετή προετοιμασία, για να οδηγήσει σε ένα θετικό αποτέλεσμα γιατί είναι πιθανό να οδηγήσει σε υπερβολική απλοποίηση σύνθετων καταστάσεων και να μετατρέψει τη διαδικασία μάθησης σε απλό παιχνίδι όπως και να παρουσιαστούν προβλήματα αποσυντονισμού της τάξης.

«ΚΑΛΕΣ» ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Οι μαθητές ανακαλύπτουν, παίζουν, συμμετέχουν

ΚΑΥΣΗ-ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ CO2 ΣΤΑ ΚΑΥΣΑΕΡΙΑ

ΜΑΘΗΜΑ : Χημεία Γ Γυμνασίου- Περιβαλλοντική εκπαίδευση

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: ΚΑΥΣΗ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ: Καθοδηγούμενη ανακάλυψη (αφήνουμε τους μαθητές να αυτενεργήσουν στα πλαίσια της ομάδας και επεμβαίνουμε μόνο συμβουλευτικά).

Οι μαθητές σχεδιάζουν και εκτελούν ένα απλό πείραμα, όταν τους δίνονται τα αντιδραστήρια και τα υλικά που θα χρειαστούν,  που να αποδεικνύει ότι από την καύση ενός υδρογονάνθρακα παράγεται διοξείδιο του άνθρακα. Το πείραμα που φαίνεται στην παρακάτω εικόνα υπάρχει στο διαδίκτυο στη διεύθυνση
https://www.youtube.com/watch?v=rnEredF3u2o.

Οι  μαθητές δουλεύουν σε ομάδες και τους δίνεται το φύλλο εργασίας που ακολουθεί. Στην προηγούμενη συνάντηση έχουν εκτελέσει το πείραμα παρασκευής διοξειδίου του άνθρακα (από οξύ και ανθρακικό άλας) και ανίχνευσης του CO2 με ασβεστόνερο.Στα θετικά της δραστηριότητας μπορούμε να συμπεριλάβουμε ότι

?      Όλοι οι μαθητές κατέγραψαν ως θετικό το γεγονός ότι δεν τους δόθηκαν οδηγίες για να ακολουθήσουν, αλλά σχεδίασαν μόνοι τους το τι πρέπει να κάνουν.

?      Το πείραμα πετυχαίνει, είναι απλό στο σχεδιασμό και την εκτέλεση

?      Το μαθησιακό αποτέλεσμα ενισχύεται γιατί οι μαθητές εμπλέκονται στη διαδικασία μάθησης.

 

Κατέρης Αλέξανδρος  (2ο ΠΠ ΓΕΛ Αθηνών)

 

Από το μετωπικό εργαστήριο στην ερευνητική εργασία

Εφαρμόστηκε σε μαθητές Β΄ Λυκείου θετικής κατεύθυνσης οι οποίοι πειραματίστηκαν στους νόμους των αερίων και ανάρτησαν τις εργασίες τους στην παρακάτω ιστοσελίδα στην οποία παρουσιάζεται η δουλειά των μαθητών.

http://2lyk-peir-athin.att.sch.gr/wp/?p=3065

 

Κονιδάρης Σωκράτης  (5ο Γυμνάσιο Ζωγράφου)

ΠΟΛΥΜΕΡΙΣΜΟΣ  ΤΟΥ  ΑΙΘΥΛΕΝΙΟΥ  

Στίς  3  τελευτα?ες  ?ρες  ?λο  τό  σχολε?ο  συμμετε?χε  στό  δρώμενο  ?πό  τ?ν  μαθητ?ν  :

?νεργοί  μαθητές  κατά  τή  διάρκεια   το?  δρώμενου  55

?νεργοί  μαθητές   προετοιμασίας  3  ?πί  5  ?μέρες .

?νεργοί  μαθητές  προετοιμασίας  πρίν  τήν  δράσι   :  6

?νεργοί  καθηγητές  προετοιμασίας  πρίν  τήν  δράσι   :  5

Ε?κοσι   μαθητές   μέ  λευκές  πινακίδες  ?μπρός  καί  πίσω  στό  σ?μα  τους   C   καί  συνολικά  δύο  λευκά  μπαλόνια  στούς  ?μους  των    ( Η )    δηλαδή    CH2   συνδέθηκαν  αντικρυστά  μέ  τά  χέρια  στούς  ?μους  καί  ?καναν   δέκα  μόρια  α?θυλενίου .

Πέντε   μαθητές  μέ  γαλάζιες   πινακ?δες   καί   4  μπαλόνια  στούς  ?μους  τους  καί  πινακ?δες    TiCl4   ,  καταλύτης  ,  (  καί  τήν  λέξιν  καταλύτης  (  καί  σέ  πολλές  ?λλες  γλ?σσες  ”Αγγλικά  Γαλλικά Γερμανικά  Ρωσσικά   κινέζικα   ?απωνικά  ?ραβικά  )

΄’Επίσης  ?λλοι  5  μαθητές  μέ   πράσινες  πινακ?δες   AlEt3  ,  καταλύτης  (  καί   σέ  πολλές  ?λλες  γλ?σσες …  )

Πέντε  ?λλοι  μαθητές  μέ  κόκκινες  πινακ?δες   καί  τήν  λέξιν  STOP

Δέκα  μαθητές  νά  κρατο?ν  κυκλικά  γύρω  γύρω  χαροπανώ  μέ  τίς  λέξεις  : Δοχε?ον  πολυμερισμο?  καί  σέ  πολλές  ?λλες  γλ?σσες

Μέσα  στό  κυκλικό  δοχε?ον  πολυμερισμο?  ?μπαιναν  ο?  20  συνδεδεμένοι  σέ  ζε?γη  μαθητές  ( α?θυλένια )  ?κινο?ντο  διαρκ?ς   καί  δέν  διεσπ?το  ?  διπλός  δεσμός .

Μετά  μπ?καν  ο?  5 μαθητές  + 5  μαθητές  (  καταλ?τες )  καί  ?ρχισαν  νά  διασπ?ν  τούς  διπλούς  δεσμούς  καί  νά  συνδέουν  ?πλούς  δεσμούς .

Μετά  ?πό  κάποια  ?ρα  ?μπ?καν  τά  STOP   πού  ?πιαναν  τά  ?κρα  τ?ν  ?λυσίδων  καί  σταματο?σε  ?  σύνδεσις  των  (  σταματο?σε  ?  πολυμερισμός )

Μετά  μπ?καν  10  μαθητές   ο?  ?πο?οι  κρατο?σαν  ?ντικείμενα  ?πό  πολυαιθυλένιο .

(  Καί  τό  κουφό :  ?μπ?κε  μέσα  καί  ?νας  μαθητής  μόνος  του  ?πό τήν  πρώτη  τάξι  κρατ?ντας  ?να  ζευγάρι  γαλάζια  μπαλόνια   )

Μετά  γιά  τό  ε?χάριστον  τ?ς  ?ποθέσεως  ο?  μαθητές  ?χόρεψαν  : ?  πιό  καλός  ?  μαθητής  ε?μαι  ?γώ  στήν  τάξι …το?  Ζαμπέτα .

Στό  τέλος  σέ  πανδεσία  χαρ?ς  ο?  μαθητές  ?σπασαν  ?λα  τά  μπαλόνια  πού  ε?χαν  ?λλά  καί  πολύ  περισσότερα  πού  ε?χαμε  μέσα  στό  χ?ρο  προετοιμασίας .

?  δραστηριότητα  ?γινε  κατ’ ευθείαν  χωρίς  προετοιμασία  τ?ν  μαθητ?ν  κάτι  πού  ?νέδειξε  λάθη  καί  ?στοχίες   ( καί  σκηνοθετικά )

?  δραστηριότητα  βιντεοσκοπήθηκε  ?πό  3  μαθήτριες  καί  σύντομα  θά  ?νεβασθ?  στό  διαδύκτιο .

Τήν  ?λλη  φορά  θά  τά  π?με  καλλίτερα    .  (  ?μα  ξαναγίνω  νύφη  θά  ξέρω  νά  προσκυνάω  )

Καί  ?πό  α?τό  τό  σημε?ο  : Θερμές  ε?χαριστίες  σέ  ?λους  ( διευθυντήν ,   συναδέλφους  ,  μαθητές )  διά  τήν  ?πιτυχίαν  το?  ?γχειρήματος  .

 

Λάζος Παναγιώτης  (26ο ΓΕΛ Αθηνών)

Παρουσιάστηκαν δύο κατασκευές με απλά υλικά.

Η πρώτη χρησιμεύει στην επίδειξη του φαινομένου Doppler. Αποτελείται από έναν κύλινδρο στον οποίον έχουμε στερεώσει ένα πιεζοηλεκτρικό buzzer (συχνότητα περίπου 3000 Hz). Ο κύλινδρος μπορεί να κινείται με τη βοήθεια δύο πλαστικών σκοινιών που διέρχονται από το εσωτερικό του και τα οποία χειρίζονται δύο μαθητές από τα άκρα τους. Η κίνηση του κυλίνδρου συνοδεύεται από σαφή αλλαγή της συχνότητας της πηγής ενώ αν ένας μαθητής σταθεί δίπλα στο μέσο της διαδρομής θα παρατηρήσει πως η συχνότητα αρχικά είναι μεγαλύτερη από εκείνη της ακίνητης πηγής, ενώ μόλις ο κύλινδρος περάσει από δίπλα του η συχνότητα γίνεται μικρότερη.

Η δεύτερη κατασκευή είναι δύο ημισφαίρια Μαγδεμβούργου κατασκευασμένα από μεταλλικά μπολ φαγητού. Η αεροστεγής φλάντζα κατασκευάζεται από φύλλα βρεγμένα φύλλα εφημερίδας κομμένα στο κατάλληλο σχήμα. Η υποπίεση στο εσωτερικό τους δημιουργείται από καύση βαμβακιού ποτισμένο με βενζίνη. Με τον τρόπο αυτόν αντιμετωπίζεται η απουσία αντλίας κενού από το εργαστήριο.

 

Μέξα Θεοδώρα  (5ο ΓΕΛ Ζωγράφου)

Η ανθρωπιστική διάσταση στη διδασκαλία των Φυσικών επιστημών μέσα από την αφήγηση γεγονότων από τη ζωή των μεγάλων Φυσικών επιστημόνων

Στην πρόσκληση του κ. Σχολ. Συμβούλου κ. Κ. Καφετζόπουλου να καταθέσουμε ο,τιδήποτε εφαρμόζουμε στην πράξη στη διδασκαλία μας και θεωρούμε ότι πετυχαίνει, το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό είναι να μοιραστώ με τους συναδέλφους την «συνήθειά» μου να χρησιμοποιώ συχνά στη διδασκαλία μου εμβόλιμα αρκετά περιστατικά από τις ζωές των μεγάλων επιστημόνων. Αφορμές προκύπτουν πολύ εύκολα, καθώς τα ονόματά τους είναι συνδεδεμένα με μονάδες, νόμους και αρχές των Φυσικών επιστημών, οι οποίες αναφέρονται συχνά στη διδακτέα ύλη Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.

Ενδεικτικά αναφέρω:

Φυσική -> Νεύτωνας, Faraday, Tesla, Ampere, Maxwell, Hertz, Einstein, Rutherford, Bohr

Χημεία -> Lavoisier, Dalton

Βιολογία -> Mendel, Δαρβίνος, Rosalind Franklin (και η αποσιωπημένη συνεισφορά της στην ανακάλυψη της διπλής έλικας του DNA, περιστατικό που αφηγήθηκα στην Ημερίδα)

Ο λόγος για τον οποίο το κάνω:

1) Είναι ιστορικά περιστατικά, καταγεγραμμένα πολλές φορές και στα σχολικά βιβλία, τα οποία συνήθως παραλείπονται από τους διδάσκοντες ως μη έχοντα άμεση σχέση με τη διδακτέα ύλη.

2) Προκαλούν άμεσα το ενδιαφέρον των μαθητών και αιχμαλωτίζουν την προσοχή τους για όσα λεπτά γίνεται αυτή η αφήγηση, ακόμα και αν δεν έχουν ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα.

3) Δείχνουν έξοχα την ανθρωπιστική διάσταση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών: τα παιδιά διαπιστώνουν ότι οι νόμοι και οι αρχές που διέπουν τη Φύση ανακαλύφθηκαν από ανθρώπους σαν κι εμάς, οι οποίοι όμως είχαν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως εξαιρετική ευφυΐα, ισχυρή θέληση και επιμονή, πολλή εργατικότητα και αφοσίωση (δεν υπολόγιζαν τον κόπο ούτε τις ώρες που εργάζονταν).

4) Πολλά από τα περιστατικά που μπορούμε να αφηγηθούμε στα παιδιά έχουν έντονο διδακτικό χαρακτήρα, δημιουργούν γόνιμο προβληματισμό και επίσης διευρύνουν τον τρόπο σκέψης τους, καθώς τους ωθούν να σκέφτονται με περισσότερες παραμέτρους.

Οι αφηγήσεις αυτές:

a) Είναι ένα κατά κανόνα ένα ευχάριστο ολιγόλεπτο διάλειμμα στη διδασκαλία των Φ.Ε., η οποία κυρίως περιέχει τύπους, φαινόμενα, αποδείξεις, ασκήσεις κλπ. Οπωσδήποτε δεν πρέπει η αφήγηση να μακραίνει σε βάρος του κυρίως μαθήματος.

b) Είναι προϊόν μακρόχρονης προσωπικής μου αναζήτησης, καθώς από τα σχολικά μου χρόνια ακόμη μου κέντριζε το ενδιαφέρον να ψάχνω τι κρύβεται πίσω από κάθε όνομα (π.χ. Joule, Ampere, Faraday, Lavoisier κλπ.)

Το συνημμένο αρχείο είναι απόσπασμα από την Ερευνητική Εργασία που πραγματοποιήθηκε στην Α΄ Λυκείου του 5ου ΓΕΛ Ζωγράφου το 2011-12 με την επίβλεψή μου και με θέμα: «Από το Δημόκριτο ως τον Αϊνστάιν-Ματιές στη ζωή των Μεγάλων της Επιστήμης». Εκεί αναφέρονται αρκετά από αυτά που μπορεί να πει κανείς στο μάθημα.

Δες το συνημμένο αρχείο

 

Μυλωνά Αναστασία (2ο ΠΠ ΓΕΛ Αθηνών)

 Το mol και η σχετική ατομική ή μοριακή μάζα

Το σχέδιο μαθήματος είναι 1 διδακτικής ώρας και  εντάσσεται στο διδακτικό μοντέλο της εποικοδομητικής προσέγγισης. Oι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των 2 και χρησιμοποιούν ένα  φύλλο εργασίας με 2 δραστηριότητες που συμπληρώνεται καθοδηγούμενα. Η τεχνική που χρησιμοποιείται είναι η μεταφορά μέσω  αναλογίας ενός πραγματικού μοντέλου  σε ένα αφηρημένο, ή μεταφορά γνώσης και εννοιών από ένα γνωστό στοιχείο ? δωδεκάδα σπυριών ρυζιού- σε ένα άγνωστο ? το mol χημικού στοιχείου ή χημικής ένωσης-  μέσω συγκρίσεων και αντιστοιχίσεων.

Προϋπόθεση εισαγωγική διδασκαλία της έννοιας του mol του αριθμού Avogadro και της  σχέσης mol ? Ar ή Mr.

Φύλλο εργασίας ?Το mol?

Ντάνος Γεράσιμος  (1ο ΓΕΛ Ζωγράφου)

Οι παρουσιάσεις ήταν:

  1. Γραφική απεικόνιση ατομικών τροχιακών του ατόμου του υδρογόνου με τη βοήθεια του applet “qmatom”.

Το applet “qmatom υπάρχει στη διεύθυνση  www.falstad.com

Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης

Το σχέδιο διδασκαλίας ? Το φύλλο εργασίας

2. Ομάδες και περίοδοι του περιοδικού πίνακα με τη χρήση του ptable και καρτών με χημικά στοιχεία .

Χημεία Α΄ Λυκείου

Οι κάρτες ? Το σχέδιο διδασκαλίας ? Το φύλλο εργασίας

 

Στεργιόπουλος  Κώστας (Βιολόγος) (38ο ΓΕΛ Αθηνών)

Χρήση του PowerPoint στη διδασκαλία

 Έγινε μια παρουσίαση τρόπων με τους οποίους το πρόγραμμα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για α) την καλύτερη οργάνωση της θεωρίας του μαθήματος, β) τη συγκρότηση χαρτών εννοιών, γ) για την κατασκευή μοντέλων, προσομοιώσεων και κινούμενων εικόνων κυρίως μέσω του animation του προγράμματος και δ) την ενσωμάτωση βιντεο, εικόνων και άλλων  λογισμικών στη ροή του μαθήματος

 

Τριανταφυλλίδης Κωνσταντίνος  (3ο Γυμνάσιο Ζωγράφου)

Το διδακτικό σενάριο αξιοποιεί τις ΤΠΕ και έχει τίτλο

<<Θερμοκρασία – άνεμοι – βροχές – κλίμα με το λογισμικό “Γεωγραφία – Γεωλογία Α’ και Β’ Γυμνασίου”>>.

Το διδακτικό σενάριο αφορά το μάθημα της Γεωλογίας – Γεωγραφίας Α’ Γυμνασίου και αναφέρεται στη διδασκαλία των ενοτήτων <<Η σύνθεση της ατμόσφαιρας, η θερμοκρασία, οι άνεμοι>> και <<οι βροχές, το κλίμα>>, που προβλέπεται στο Αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών.
Οι μαθητές εργάζονται στην αίθουσα υπολογιστών, σε ομάδες των τριών, με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας που τους δίνεται. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται είναι το   <<Γεωγραφία – Γεωλογία Α’ και Β’ Γυμνασίου>>.
Η προτεινόμενη διδασκαλία εξετάζει τον τρόπο δημιουργίας της βροχής, τον ρόλο των βουνών και την επίδραση των βροχών στην κατανομή της βλάστησης. Στη συνέχεια εξετάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν τη θερμοκρασία μιας περιοχής και οι κλιματικοί τύποι, οι περιοχές επικράτησης τους και τα χαρακτηριστικά που τους διακρίνουν. Τέλος παρουσιάζονται και ερμηνεύονται τα κλιματογράμματα.
Το προτεινόμενο σενάριο αποτελείται από ένα φύλλο εργασίας και η εκτιμώμενη διάρκεια είναι μία διδακτική ώρα.

Δες το σενάριο και το ΦΕ
Τσορτέκη Φραντζέσκα

 ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Παρουσιάσθηκαν μέθοδοι διεξαγωγής και χειρισμός των ομάδων μιας πειραματικής ερευνητικής εργασίας, εντοπίσθηκαν προβλήματα και προτάθηκαν λύσεις. Κυριότερα σημεία για μια πειραματική ερευνητική εργασία με πολλά παιδιά (23), που εξελίσσεται μόνο μέσα στο δεύτερο τετράμηνο: Ανατίθεται πείραμα σε 2 ομάδες από τις 6 ενώ οι υπόλοιπες ομάδες είναι συνεργαζόμενες. Ορίζεται μια ομάδα ως ομάδα επιστασίας των υπολοίπων ομάδων για να βοηθάει τον καθηγητή. Η ομάδα αυτή αναλαμβάνει λιγότερη εργασία σε όγκο από τις άλλες. Από την τρίτη συνάντηση αρχίζουν τη σύνταξη της παρουσίασής τους. Συνεργαζόμαστε με ΑΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα. Στενή συνεργασία με συνάδελφο εκπαιδευτικό, που παρατηρεί το project όποτε μπορεί και προτείνει εναλλακτικές λύσεις οργάνωσης και μεθόδων. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ήταν ο Π. Τζαμαλής Φυσικός του 2ου ΠΠ ΓΕΛ Αθηνών.

Παρουσίαση των καλών πρακτικών και των φύλλων εργασίας αυτού του project «Κρύσταλλοι και συμμετρία», είναι ανηρτημένα στην ιστοσελίδα του 2ου ΠΠ ΓΕΛ Αθηνών.

 

Χαραλάμπης Θεόδωρος  (7ο ΓΕΛ Αθηνών)

Η παρουσίαση αφορούσε την ονοματολογία των άκυκλων οργανικών ενώσεων. Περιελάμβανε τρία αρχεία : ένα excel και δύο word. Το πρώτο είναι ένας πίνακας με τα μέρη που συνθέτουν το όνομα μίας τέτοιας οργανικής ένωσης και τα άλλα δύο φύλλα εργασίας.

Δες το ΦΕ Ι

Δες το ΦΕ ΙΙ

Δες το excel